måndag 14 januari 2013

"var inte löjlig nu, Sandra"

"men oliwer mår ju så bra nu så inte finns det något du behöver oroa dig för nu"
"de e ju bara en endagsresa, det går nog bra - oroa dig inte"
"han ska ju bara på skopi, inte opereras"

Ja, jag vet att det inte blir bättre av att oroa sig.
Jag vet att det inte är något annat än en ynka gastroskopi.
Jag vet, jag vet JAG VET!!!!

Men de e mitt barn! inte dit eller dit eller dit! Inte ni som ska sitta där med era barn (de flesta som kommenterar har inte ens egna barn). Inte ni som har suttit på sjukhus i flera månader och inte vetat om ert barn kommer att överleva eller ej.
Inte era känslor, er rädsla, er trötthet eller er  ångest.
Kanske ni menar väl med era kommentarer.
För mig känns det bara som ett stort hånskratt, som om inte min rädsla och hans smärta är verklig. Som om han skulle njuta av att få kanyler satta överallt och sövas ner under skräck. Som om min rädsla och oro över att "tänk om matstrupen spricker eller han inte vaknar" inte är något att ta på allvar utan ska skrattas åt och löjligförklaras.

Så snälla, sluta av att försöka säga åt mig hur jag ska känna.
För mig river det sönder mitt hjärta varje gång oliwer behöver någon som helst vård, att se hans ångest gör att jag bara vill skrika åt läkarna och sköterskorna att de ska låta honom vara ifred - men det kan jag ju inte för jag vet att han behöver sin vård, sina mediciner och sina skopier. Men för det så gör det det inte till någonting lustfyllt och som jag gärna utsätter honom för.
Han har fått mer än sin beskärda del av fysik och psykisk smärta men ändå kommer han att få stå ut med oerhört mycket mera ännu genom sitt liv.


3 kommentarer:

  1. Det är din känsla som räknas och som betyder något. Det kan ingen ta ifrån dig. Vår son har gjort några gastroskopier och det känns lika oroligt varje gång...
    Jag hittade din blogg när jag googlade om reflux på barn. Sedan dess går jag ofta in och ser om du skrivit något inlägg. Vår son föddes med omogen magmun och opererades i somras men han måste fortfarande äta medciner för att hålla magsyran i schack.
    Jag hoppas allt går bra för Oliwer!

    Kram/Monika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Har din son gjort en nissen fundo operation eller vilken sort har han gjort?
      Det är ganska vanligt att barn med EA också blir tvugna att operera magmunnen eftersom den antingen är omogen eller så strechas den ut så mycket vid själva ihopsyningen av magsäcken och matstrupen så den blir nästintill obefintlig.
      Oliwer har haft tur på den fronten, han hade ganska grym reflux i början men det berodde högst antagligen på mjölkproteinallergin. Idag äter han fortfarande Losec mups 5mg/dygn för att hålla refluxen i shack, men vi väntar nu på biopsisvaren som togs igår under gastroskopin, kan hända han får sluta med losec ifall det är ok svar som kommer om en månad.

      Hur mår din son annars? går det bra efter operationen?

      Kram

      Radera
    2. Min son mår bättre då syran inte kan ta sig upp i strupen lika lätt efter operationen. Det var en nissen plastik han gjorde. Efter op gick han på halv dos jämfört med innan op. Men så fort vi försökte trappa ner blev han dålig på att äta. Innan jul fick han akut ont i magen och en faslig hosta. Vi höjde dosen medicin och då lugnade allt ner sig. Så nu har han full dos igen och äter bättre och vikten börjar gå upp. Nu ska vi till Uppsala och göra utredning på varför han har så mycket syra produktion. Han är 4 år nu och det har varit betydligt lugnare tid efter op. Det är många gånger jag läst dina inlägg och känt igen mig i dom... Ett barn som vill äta men inte kan... Det var roligt att läsa om hur bra gastroskopin gick för oliver. Att han mådde så bra efteråt. Jag minns när Noel, min son, hade gjort gastro första och andra gången då var han dålig att äta i en vecka. Men sista gången innan op då var han mer som du beskrev Oliwer. : ) sköt om dig och hoppas att Oliwer får må bra och att provet ser bra ut. : )
      Kram / Monika

      Radera