torsdag 19 januari 2012

13.11 - Operationsdagen

Jag minns bara så snuttar från denna dag. Allt är ett enda stort kaos och jag tror de kanske e bättre att jag inte minns för mycket av allt.

Det var blodprover, röntgen efter röntgen och en massa olika ultraljudsundersökningar denna förmiddag. Oliwer förbereddes för operation.
Tre kirurger kom och pratade med oss och försökte förklara lite vad de skulle göra.
De ritade upp snabbt på ett papper ungefär hur de trodde att det såg ut inne i Oliwer.
Ingen röntgen eller Ultraljud kan ge en klar bild av hur det egentligen ligger till, utan det ser man först när man har snittat upp barnet och håller på med operationen.


Jag frågade hur länge efter operationen vi kommer att behöva vara på sjukhus och fick faktist en chock när jag fick som svar, mellan 3-5 veckor. Det kändes då som en evighet och jag tror att i den stunden fattade jag att det var på riktigt. Det pratades om mjuka strupar och en fistel till lungorna. Jag hade aldrig hört ordet fistel förut, ännu mindre Esofagusatresi.

Men det positiva var, att alla röntgen som hade tagits i Jakobstad var nästintill felaktiga. Hjärtat var på rätt plats och hade inga missbildningar, lungorna likaså. Men han har ett revben för mycket och därmed också en kota som är delad. Inget livshotande dock.


Vi satt med Oliwer hela dagen och det enda jag tänkte var; "detta får inte bli sista dagen tillsammans. Jag går inte med på det."

Klockan tre på eftermiddagen ringde de från kirurgiavdelningen. Han skulle då köras ner och det var dags att lägga honom i koppasängen.

"kom ihåg lilla vän att jag väntar här på dig sen när du vaknar"

"Jag väntar och du ska veta att du har hela livet framför dig älskling, 
du måste kämpa nu, mamma älskar dig!"

Och så gick vi med honom ner till kirurgiska, dörrarna stängdes och jag visste inte vart jag skulle ta vägen.
Timmarna gick och jag minns inte så mycket av vad vi gjorde, men ca kl 20:00 kom en sköterska och sa att vi får komma in nu, han har kommit upp från operation och allt hade gått bra. härligaste känslan i hela världen, han klarade det!!!


Andningsmaskinen var på ända till klockan 01 på natten när han vaknade och ville andas själv.

Nu hade vi bara tillfriskningen framför oss, och de små tillfrisknar snabbt sa alla.


så vi höll honom i handen och väntade...

5 kommentarer:

  1. Ni har varit så otroligt starka hela familjen <3 Jag är så glad att ni numera är hemma. Det är starkt av dig att låta oss få ta del av en så omvälvande händelse. Styrka och lycka åt er!!

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren på min blogg! Det har verkligen varit omtumlande att följa med det du skrivit under sjukhusvistelsen med er lilla son!
    Jag antar att lilla Oliwer har återhämtat sig efter operationen? Hoppas att allt går framåt för er nu! Och lycka till!
    /Cika

    SvaraRadera
  3. Sandra, DU ÄR JU VERKLIGT BRA PÅ ATT SKRIVA!

    Skriv något alla dagar. Du är ju författare :)

    SvaraRadera
  4. Halloj. Hoppas att allt går bra, snubblade över den här artikeln av en slump när jag googlade på Esofagusatresi, min bror har/hade denna diagnos och är idag 33 år.
    Mvh Erik (erik.hagglund(a)gmail.com)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för din kommentar.
      Oliwer mår mycket bättre idag men kämpar ännu med mycket. Det går upp och ner men jag är tacksam
      För varje bra dag!
      Om din bror finns på Facebook vill jag tipsa om en grupp som heter EA-föräldrar där även vuxna med esofagusatresi är med och det är alltid guld värt att få höra om erfarenheter från vuxna när man som förälder till små barn sitter sömnlös och oroar sig över framtiden men även en bra kanal för vuxna att få prata om sina erfarenheter med andra som gått igenom liknande.

      Radera