onsdag 14 mars 2012

Han klarade det - igen!

Jag kämpade vidare med pumpningen men i måndagskväll fick vi ta och ge nan1 för första gången. Vi blandade 60ml nan1 med 60ml modersmjölk och Oliwer drack upp alltihopa utan synliga problem eller protester.
Några minuter efter att han hade tit färdigt märkte jag att han hade fått fullt med prickar runt halsen och var väldigt röd.
Jag tog snabbt av honom kläderna och prickarna spred sig snabbt och han blev rödare och rödare, speciellt runt halsen.
Timo ringde K6 (tror jag). De sa vi skulle avvakt och se. sätta kortisonsalva på utslagen så de skulle lätta.
Efter en liten stund, ca 7min, ringde Timo till barnavdelningen här i jakobstad och pratade med läkaren där.  Eftersom han reagerade så starkt på mjölkersättningen så var det ganska klart att det var mjölkproteinet han reagerade på. Vi fick orders om att komma in med honom ifall han fick svårt att andas och Timo skulle åka och hämta ett ersättnignspulver för allergiker så att vi skulle klara natten på matfronten.
Timo hann knappt berätta detta till mig efter samtalet före Oliwers tillstånd snabbt blev sämre. Han tittade konstigt på mig med stora ögon och drog ett djupt andetag före han nästan slutade andas - och jag fattade blixtsnabbt att nu är det brottom.
På med rasmus stövlar, kastade på oliwer en mössa och halaren och sprang ut i bilen. (hann tänka fruktansvärda tankar under tiden). Timo gasade till akuten och Oliwer började som tur va spy på vägen dit och skrek - jag försökte få honom att skrika så länge som möjligt för att han skulle anstränga lungorna så att han skulle orka de 3km som det är till akuten.
Jag sprang in med honom på akuten och när jag kom in genom dörren tystnade han och andades knappt alls längre.

De var snabba på akuten. syre på, adrenalinspruta i låret och kortisontillägg i syret. Kanyl i huvvet och adrenalinspira efter några minuter igen.
Han kämpade grymt emot och det var nog det som gjorde att det gick så bra som det gick.
Knappa halvtimmen var vi på akuten, sen var tillståndet så pass bra att vi fick åka upp på barnavdelningen och sova.

Oliwer fick näringsdropp hela natten och jag lät honom sova. Jag orkade inte heller försöka pumpa nått, tårarna började svämma över efter att värsta shocken släppte och jag blev bara så förtvivlad. De va fan nära där.

Klockan 05 på morgonen åt Oliwer en 80ml, mera orkade han inte och jag lät honom sova vidare, han hade ju ändå dropp på.

***

Vi kom hem för några timmar sedan.
Blodprover har tagits, adrenalinpenna har vi lärt oss att använda och imorgon hämtar vi ut den från apoteket, de hade den inte där utan blev tvugna att beställa en. Vi har testat ut ett nytt mjölkersättnignspulver som är totalt rent från alla komjölksprodukter och andra allergiframkallande ämnen som Oliwer kan äta. Det smakar otroligt illa och jag lider med honom..men jag ska försöka få igång pumpningen igen, fan det måste gå på ett eller annat sätt!

I nästa vecka borde vi få svar på blodprovena där de första bilderna av mjölkproteinsallergi troligen kommer att framgå.. den 26.3 åker vi på pricktest till barnpoli och hoppas att han åtminstone tål liiite mjölkprotein och helst soja. Tål han soja finns det många goda möjligheter till mjölkersättning, välling, gröt etc. etc. och livet blir lite lättare. Om inte får vi försöka hitta så goda produkter som möjligt och jag ska nog redan nu börja kolla runt efter recpet på mjölkfria vällingar, gröta osv som man kan tillverka själv och som skulle smaka bra.

Så vi fortsätter..

hoh hoh.. det tar som aldrig slut..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar