torsdag 16 februari 2012

hemma igen

Igår kväll kom vi hem igen från barnkliniken.
Oliwers skopi gick relativt bra.
Matstrupen hade igen krympt ordentligt, dock ville inte kirurgen säga hur mycket. Men det diliaterades upp till 10mm. Det positiva var åtminstone att matstrupen lätt låter sig vidgas och det är nu huvudsaken. Om det skulle vara svårt att få matstrupen vidgad skulle dilatationen vara mera riskfylld eftersom den då lättare kan få sprickor, matstrupen alltså.

Oliwer har också haft en väldigt spänd tunga vilket jag försökt påpeka till fera läkare, främst i tammerfors, men som ingen ens tittat på. Nåväl, nu är det fixat och det var tur att vi tog upp det före skopin. Det var senan under tungan som behövde knippsas av så att tungans rörlighet skulle bli bättre. Vanligtvis görs detta ingrepp utan någon som helst bedövning på barnen men Oliwer slapp detta eftersom de tog det på samma gång som sopin, alltså under narkos. Timo har gått igenom samma ingrepp som ungefär 4-åring. Dock är det inte en lika skön historia, han fick nämligen ingen narkos..och det lär inte ha varit å mysig upplevelse enligt segnen.

Oliwer sov på avdelningen natten efter skopin för observation. Timo fick sova där denhär gången också men tyvärr inte i samma rum. Sköterskorna kom däremot och väckte honom nästan alla gånger som oliwer vaknade eller det var mattid. Lite sur på nattsköterskan e vi ändå eftersom hon hade sugit Oliwer ren på slem fast detta inte behövs göras på honom, han rosslar lite helatiden men har lärt sig otroligt bra att få bort allt onödigt själv så man behöver inte bråka med honom med slangar ner i näsan. Hon hade inte heller hämtat Timo före hon gjorde det, som de hade lovat att göra, utan kommit och väckt honom en halvtimme senare..behöver jag säga att oliwer varit i full panik när Timo rusade in genbom dörren? Eller att den matningen inte blev till någonting alls eftersom han var så uppjagad, ledsen och rädd?

Nåväl, när jag kom till avdelningen på morgonen hade läkarronden just varit fast jg försökte skynda mig dit i tid. Timo var däremot glad. De hade varit upprymda hel gänget över oliwers stabila tillstånd, över att han inte behövde någon matsond längre och att han ändå åt så tora portioner med mat. Hans prognos ser relativt ljus ut!!

Och sen hem - de e det bästa med dessa besök, när man får åka hem igen.
Denna gång gick det riktigt bra att flyga med Oliwer när han fick sitta/ligga i min famn. Min arm däremot värkte som bara den men pojken var åtminstone inte i panik och det var nu huvudsaken.




Natten har väl gått skapligt sa Timo, han som har matat i natt. Däremot vaknade jag klockan 06:30 när Timo kom upp med Oliwer för att byta blöja och det hördes en grymt hostande och sen kastade Oliwer upp all mat han ätit lärt det som. Timo meddelade snabbt att det hänt samma sak nere före de kom upp. fan fan fan.

Så nu sitter jag här med en pojke som rosslar sådär relativt oroväckande, har lite tungt att andas men ändå ligger glad på golvet och pratar med sitt bi.
Han fick sitta i famnen upprätt först för det kom upp lite mera, tydligen fanns det nog några droppar mat kvar i lilla magen. Refluxen är nu verkligen konstaterad.
Det låter som om maten kör rally i matstrupen och tydligen tänker det riktitgt börja komma ut också.
Det känns tungt för jag vet hur smärtsam refluxen kan bli om den blir stark. Med sår i matstrupen som följd och operationsärret där matstrupen och magsäcken är sammankopplade får inte läka ifred vilket gör att den fortsätter och fortsätter att krympa och fer och fler dilatationer är nödvändiga för att hålla uppe matstrupen.
Hade lite haft för mig att han åtminstone skulle slippa refluxen men jag börjar inse hur fel jag hade.
Hoppas däremot att det ska gå att behandla med mediciner och förtjockningsmedel i maten så att han slipper operation..Håll tummarna!

***

Vardagen kallar,
Rasmus ska iväg till dagmamman och Oliwer börjar försöka visa att han e hungrig (han e fenomenal på att visa vad han vill redan, helt otroligt!).

Kaffedags! :)



***

och före jag ens fick detta postat så fick oliwer åka iväg till akuten.
Timo är med honom där nu etfersom jag varit till tandläkaren och rivit ut en tand.
Ett ultraljud ska göras på Oliwers mage och är allt ok sätter dom en matsond igen. Är inte allt ok vill jag inte ens tänka på..

NU ÄR JAG RÄDD.

måste nog ringa en taxi här kan jag ju inte sitta... helvete

1 kommentar:

  1. Styrkekram<3 Hoppas allting reder ut sig för lilla söta Oliwer!<3

    SvaraRadera